Vraag & antwoord
Op deze pagina vindt u een lijst met vragen en
antwoorden. Staat uw vraag er niet bij? Neem
dan contact met ons op.
Het ophalen van afval valt onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Voor informatie over ophaaldagen, het aanmelden van grofvuil en het inleveren van afval kan je terecht op de website van jouw gemeente.
De algemene huurvoorwaarden bevatten alle rechten en plichten van de huurder en de woningcorporatie. De algemene huurvoorwaarden vind je bij je huurcontract.
Asbest is een bouwmateriaal dat voor 1994 veel werd gebruikt in woningen. Hoewel het in vaste vorm geen gevaar oplevert, kan het schadelijk zijn als het beschadigd raakt en er vezels vrijkomen. Je kan asbest nog tegenkomen als je woning is gebouwd voor 1994. Heb je hier vragen over, neem dan contact met ons op.
Let op! Haal asbest nooit zelf weg en bewerk het niet. Boor ook geen gaten in asbest. Er kunnen dan asbestvezels losraken. Dat is gevaarlijk voor je gezondheid.
Je huur kan je op verschillende manieren betalen.
Kan je de huur tijdelijk niet betalen, dan kan je in overleg met NabijWonen een betalingsregeling afspreken. Dit betekent dat je de achterstand in delen betaalt, samen met de lopende huur. Het is belangrijk om contact met ons op te nemen, zodra je merkt dat je betalingsproblemen hebt. Zo kunnen we op tijd een oplossing vinden.
Een bewonerscommissie vertegenwoordigt de huurders van een wooncomplex of buurt. De commissie werkt samen met NabijWonen om de leefbaarheid te verbeteren en belangen van huurders te behartigen.
Heb je op een woning gereageerd via WoningNet, dan kan je de woning bezichtigen. Dit gebeurt nadat je via WoningNet een woning krijgt aangeboden.
Het kappen van een boom in je tuin is niet zomaar toegestaan. Hiervoor is vaak een vergunning van de gemeente nodig.
NabijWonen biedt goede en betaalbare huurwoningen in fijne en leefbare buurten. Veiligheid staat daarbij voorop. Een gebouw mag geen gevaar opleveren voor bewoners, gebruikers en de omgeving. Daarom voldoet elk gebouw aan de voorschriften van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), waarin regels zijn vastgelegd voor veiligheid, gezondheid, bruikbaarheid, energiezuinigheid en milieu. Aannemers, die voor ons werkzaamheden uitvoeren, houden zich aan deze strenge eisen om de veiligheid van iedereen te waarborgen.
NabijWonen plaatst camera’s in en rondom woongebouwen om eigendommen te beveiligen en bewoners te beschermen. Als bewoner kun je ook zelf een camera ophangen, maar je moet je houden aan een aantal regels.
Snel naar:
Document Autoriteit Persoonsgegevens Stappenplan Camera bij Huis
Camera Protocol NabijWonen
Snel naar:
Document Autoriteit Persoonsgegevens Stappenplan Camera bij Huis
Camera Protocol NabijWonen
Als NabijWonen zorgen we voor betaalbare en goede woningen in jouw regio. We zijn er voor huurders in meerdere gemeenten en we werken samen aan een fijne en veilige buurt. Je kan met ons zowel telefonisch als digitaal contact met ons opnemen.
Direct regelen:
Reparatieverzoek indienen
Contactformulier
Direct regelen:
Reparatieverzoek indienen
Contactformulier
De contracttekening gebeurt meestal digitaal voor de oplevering. Tijdens de oplevering ontvang je de sleutels en lopen we samen door de woning voor een laatste inspectie. Dit is ook het moment om afspraken te maken over de oplevering van de woning.
Eens per jaar reinigt NabijWonen de dakgoten. Die kunnen verstopt raken door bladeren, zand of vuil en soms ontstaan lekkages. Het is belangrijk om dit zelf in de gaten te houden. Heb je een probleem met je dak, de dakgoten of schoorsteen?
Direct reparatie melden
Direct reparatie melden
Als je de huur van je woning opzegt, dan ontvang je een eindafrekening. Hierin staan de laatste kosten en eventuele verrekeningen, zoals achterstallige huur of te veel betaalde voorschotten.
Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig je woning is. Dit label loopt van A (+++) tot en met G, waarbij A het meest energiezuinig is en G het minst. Sinds 2015 wordt ook de Energie-index gebruikt, een getal dat de energiezuinigheid van een woning specifieker aangeeft. Meer informatie over energielabels vind je op www.energielabel.nl.
Een erfafscheiding, zoals een schutting of haag, geeft de grens aan tussen jouw tuin en die van je buren. Wil je een erfafscheiding plaatsen of aanpassen, overleg dit dan van tevoren met je buren. Voor sommige complexen gelden extra regels voor schuttingen en heggen. Informatie hierover krijg je bij het aangaan van de huurovereenkomst. Lees hier meer over vergunningen en erfafscheiding.
Wij verhuren garages. Garages worden geadverteerd via DĀK regio Utrecht (WoningNet).
In sommige woningen zitten de kosten voor gas, water en elektra in de huurprijs. Dit hangt af van het type woning dat je huurt. Controleer je huurovereenkomst om te zien wat voor jouw woning geldt.
Je mag in woningen van NabijWonen geen hennep telen of verwerken. Als we dit ontdekken, dan heeft dit ernstige gevolgen voor jou als huurder.
Als je woning wordt gesloopt, kan je daar niet blijven wonen. NabijWonen helpt je om (tijdelijk) te verhuizen naar een andere woning.
Ben je langere tijd weg, dan mag je iemand (minimaal drie en maximaal twaalf maanden) in je woning laten wonen.
In veel woningen van NabijWonen zijn huisdieren toegestaan, maar er zijn wel regels om overlast en schade te voorkomen.
Als huurder van NabijWonen betaal je elke maand huur. In je huurcontract staat dat je vóór de 1e van de maand je huur betaalt. Bijvoorbeeld: je betaalt de huur van juni op 31 mei of eerder. De makkelijkste manier om te betalen is via automatische afschrijving.
Een huurachterstand kan voor problemen zorgen. Neem bij betalingsproblemen contact op met NabijWonen om een oplossing te vinden.
Heb je als huurder een meningsverschil met NabijWonen en komen we er samen niet uit? Schakel dan de Huurcommissie in. Dat is een onafhankelijke, landelijke commissie die beslist wie er gelijk heeft. Kijk voor meer informatie op de website van de Huurcommissie.
Klacht melden
Klacht melden
Je kan eenvoudig online via het opzeggingsformulier je huur opzeggen. U kunt ook het opzeggingsformulier downloaden en de huur opzeggen per post.
Huurtoeslag is een bijdrage van de overheid om de huurkosten voor mensen met een lager inkomen te verlagen.
Elk jaar kunnen we de huur verhogen volgens landelijke regels. Je ontvangt hierover een bericht van NabijWonen.
Als huurder van een woning mag je deze niet onderverhuren zonder toestemming van NabijWonen. Ga je voor langere tijd weg of wil je een kamer verhuren, vraag dan huisbewaarderschap of kamerverhuur aan.
We willen zoveel mogelijk voorkomen dat we iemand naar een incassobureau of deurwaarder moeten sturen. Kan je de huur niet op tijd betalen, dan zoeken we samen een oplossing, zoals een betalingsregeling. Neem op tijd contact met ons op als je betalingsproblemen hebt.
Lukt het toch niet om de huur te betalen en heb je hierover geen afspraak met ons gemaakt? Dan schakelen we een incassobureau of deurwaarder in. De kosten hiervan komen voor jouw rekening.
We verhuren een groot deel van onze woningen aan mensen met een inkomen van € 47.699 (prijspeil 2024) of minder (voor meerpersoonshuishoudens), zoals voorgeschreven door de overheid (sociale huurgrens). Daarom bekijken we jouw inkomen om te bepalen of je in aanmerking komt voor een sociale huurwoning.
Om in aanmerking te komen voor een woning van NabijWonen moet je ingeschreven staan bij DĀK regio Utrecht (WoningNet). Op de website van DĀK regio Utrecht vind je het actuele woningaanbod.
Om (tijdelijk) woonruimte aan te bieden aan bijvoorbeeld een familielid of kennis kan je ze laten inwonen. Inwoners zijn geen huurders en kunnen dat ook niet worden. Jij blijft als hoofdhuurder verantwoordelijk voor de woning en wat daar gebeurt.
Let op: Inwonen is niet hetzelfde als samenwonen, kamerverhuur of huisbewaarderschap.
Met onze toestemming kan je tijdelijk een kamer in je sociale huurwoning verhuren. Hiervoor moet je voldoen aan een aantal voorwaarden en kamerverhuur aanvragen.
Aanvraagformulier kamerverhuur
Aanvraagformulier kamerverhuur
We lossen elke klacht zo goed en snel mogelijk op. Soms lukt het helaas niet om er samen uit te komen. In dat geval leg je jouw klacht voor aan de onafhankelijke Klachtencommissie Woningcorporaties Regio Utrecht (KWRU).
Direct een klacht melden bij NabijWonen
Direct een klacht melden bij NabijWonen
Heb je een elektrische auto of wil je er een kopen, dan is een laadpaal bij je woning heel handig. NabijWonen betaalt niet de kosten voor het plaatsen van een laadpaal.
We willen graag dat je je thuis voelt, niet alleen in je eigen huis, maar ook in de buurt waar je woont. Daarom doen we ons best om te zorgen dat je je prettig en veilig voelt. Dit noemen we de leefbaarheid van jouw wijk.
Het liftonderhoud wordt niet door ons gedaan. In elke lift vind je een sticker met de contactgegevens van het liftbedrijf.
Reparatie melden
Reparatie melden
Medehuurderschap betekent dat twee of meer personen samen een woning huren, met dezelfde rechten en plichten. Als medehuurder ben je, net als de hoofdhuurder, verantwoordelijk voor het betalen van de huur en het onderhouden van de woning. Dit biedt extra zekerheid: als de hoofdhuurder bijvoorbeeld verhuist of overlijdt, kan de medehuurder in de woning blijven wonen.
Middenhuurwoningen zijn een betaalbare optie voor mensen met een middeninkomen die niet in aanmerking komen voor sociale huur, maar ook geen vrijesectorhuur zoeken.
In onze gestapelde woongebouwen staan naamplaatjes bij het bellentableau. Ben je een nieuwe bewoner? Dan krijg je van ons het naamplaatje. Dezelfde naam als in ons systeem komt op jouw naamplaatje.
Als je naam verandert, bijvoorbeeld door trouwen, scheiden, of andere persoonlijke redenen, is het belangrijk dat jouw gegevens up-to-date blijven. Is je naam gewijzigd en wil je in ons systeem of bij je naamplaatje aanpassen? Dan kan je dit doorgeven aan NabijWonen via ons contactformulier. Zorg ervoor dat je de juiste documenten, zoals een uittreksel van de gemeente, bij de hand hebt om je naamswijziging officieel te maken.
Op meerdere plekken bouwen we nieuwe woningen. Kijk bij projecten om te zien waar.
We doen er alles aan om je woning goed te onderhouden. Toch gaat er soms iets kapot of is er klein onderhoud nodig, zoals het repareren van een slot. Voor klein onderhoud in je woning ben je zelf verantwoordelijk. Wil je weten wat NabijWonen voor je doet, wat je zelf moet doen en wat er extra mogelijk is met een serviceabonnement? Check hiervoor ons Onderhouds-ABC.
Voor klein onderhoud kan je een serviceabonnement afsluiten. Voor € 4,50 per maand voeren we extra reparaties uit, zoals het repareren van een lekkende kraan of een kapotte deurklink.
Direct regelen
• Reparatie melden
• Serviceabonnement aanvragen
Direct regelen
• Reparatie melden
• Serviceabonnement aanvragen
Heb je last van ongedierte in of rondom je woning? In de meeste gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor de bestrijding. Op internet vind je tips of een professionele ongediertebestrijder. Veel bouwmarkten verkopen middelen om ongedierte te bestrijden.
NabijWonen streeft ernaar dat iedereen prettig woont. Ga - als iemand zorgt voor overlast - eerst in gesprek met die persoon. Als dit niet werkt, schakel dan Buurtbemiddeling in.
NabijWonen voert onderhoud uit aan woningen. Denk aan het schilderen van kozijnen en deuren of het vervangen van dakbedekking. We plannen deze werkzaamheden voor meerdere woningen tegelijk. Van tevoren informeren we je daarover per brief.
Als in je woning iets kapot is, dan kan je een reparatieverzoek indienen: online, via de QR-code in je woning, via het Klantportaal of telefonisch. De meeste grote reparaties worden door NabijWonen uitgevoerd. Kleine reparaties voert de huurder zelf uit. Voor kleine reparaties kan je ook een serviceabonnement afsluiten. Is er spoed, zoals bij een gaslek of inbraakgevaar, bel dan direct ons noodnummer: 0343 53 60 80.
Bij een verstopping in de algemene ruimte, zoals hal of gang, neem je contact op met een ontstoppingsbedrijf in je buurt. Dit geldt ook voor verstoppingen in een brandgang of poort achter de tuinen, zolang deze is afgesloten met een hek. Is de ruimte niet afgesloten met een hek, neem dan contact op met de gemeente, omdat dat een openbare ruimte is.
Reparatie indienen
Ga je samenwonen? Schrijf dan ook je medebewoner in bij de gemeente en geef dit aan NabijWonen door.
Medehuurderschap: Ben je getrouwd of heb je een geregistreerd partnerschap? Dan is je partner van rechtswege medehuurder. Meld dit bij ons en we verwerken het in ons systeem. Dit kan met een kopie van akte.
Heb je schade aan je woning of spullen, dan is het belangrijk om snel in actie te komen. Of het nu gaat om waterschade, inbraak, brandschade of schade door het weer, NabijWonen staat voor je klaar om te helpen. Hieronder leggen we uit wat je kan doen.
Hebben jullie een gezamenlijk huurcontract en ga je scheiden of uit elkaar, geef dit dan aan ons door. Afhankelijk van wie in de woning blijft wonen, passen we het huurcontract aan.
Wij vinden een schone en nette woonomgeving erg belangrijk. Galerijen, trappenhuizen en andere algemene ruimtes spelen hierin een grote rol. Heb je vragen over de schoonmaak of wil je dat we iets aanpassen? Dan staat de huismeester voor je klaar.
Ben je 65-plus en op zoek naar een geschikte woning? NabijWonen biedt seniorenwoningen aan in Doorn, Driebergen, Cothen Leersum, Maarn, Maarsbergen en Zeist. Senioren krijgen vaak voorrang bij het toewijzen van deze woningen. Bekijk het aanbod op WoningNet (DĀK regio Utrecht).
Naast de huur betaal je servicekosten, voor extra diensten zoals schoonmaak, tuinonderhoud en elektra in de algemene ruimtes. De hoogte ervan hangt af van je woning. In flats zijn de kosten vaak hoger door de gedeelde voorzieningen, zoals liften en gemeenschappelijke ruimtes. Aan het einde van het jaar verrekenen we de servicekosten op basis van je daadwerkelijke verbruik.
Gaan we je woning slopen, dan informeren we je tijdig en begeleiden je. Als je je woning moet verlaten, krijg je mogelijk vervangende huisvesting en kan je aanspraak maken op een verhuiskostenvergoeding. We houden je op de hoogte van alle stappen.
Elke maand betaal je een voorschot voor de stookkosten. Aan het einde van het jaar ontvang je een afrekening waarop je energieverbruik staat. Soms krijg je geld terug, soms betaal je geld bij. Heb je vragen over je voorschot, de afrekening of andere zaken, dan helpen we je graag verder!
Een goed onderhouden tuin zorgt voor een fijne buurt en voorkomt overlast. Hou je tuin netjes door onkruid te verwijderen, bomen te snoeien en geen afval te laten slingeren. Wil je een schutting plaatsen of een tuinhuisje bouwen, vraag dan eerst om toestemming via het formulier.
Als je dringend een andere woning nodig hebt door een noodsituatie, zoals gezondheidsproblemen of dreigende dakloosheid, vraag dan in jouw gemeente een urgentieverklaring aan. Daarmee krijg je voorrang bij het vinden van een woning. NabijWonen kan geen urgentieverklaringen afgeven of woningen buiten WoningNet aanbieden. Het aanvragen van urgentie verloopt via de gemeente of een instantie als Het Vierde Huis.
Woon je in een huurwoning in een gebouw met kopers, dan is daar vaak een Vereniging van Eigenaren (VvE). Deze zorgt voor het onderhoud en beheer van de gemeenschappelijke ruimtes, zoals hallen, gangen en daken en soms ook de binnentuinen.
Verhuis je naar een woning van een andere woningcorporatie, dan heb je vaak een verhuurdersverklaring nodig. Daarin staat informatie over hoe je je huidige huurwoning hebt achtergelaten, of je overlast hebt veroorzaakt en of je eventuele huurachterstanden hebt. Let op! Een verhuurdersverklaring is drie maanden geldig.
Zoek je een kleinere woning of wil je in een andere buurt wonen, denk dan aan woningruil. Je zoekt een ruilpartner met interesse in jouw woning en andersom. Beide partijen staan ingeschreven bij WoningNet en voldoen aan de regels voor Passend Toewijzen. NabijWonen past de huurprijs aan en je accepteert de woning zoals deze is. Na goedkeuring van de woningruil door beide verhuurders kan de ruil doorgaan. Dit kan twee maanden duren.
Als huurder van NabijWonen mag je je woning zelf naar wens aanpassen. Vraag ons wel toestemming, voordat je gaat klussen. Dit kan via het aanvraagformulier.