Zonnepanelen - Salderingsregeling
Heb je zonnepanelen of wil je zonnepanelen aanvragen? Dan heb je misschien vragen over de salderingsregeling.
De salderingsregeling stopt vanaf 1 januari 2027. Vanaf dat moment kun je stroom die je teruglevert aan het net niet meer wegstrepen tegen stroom die je later afneemt. Je krijgt dan nog wel een vergoeding voor stroom die je teruglevert aan je energieleverancier.
Wil je zonnepanelen aanvragen voor je woning? Kijk dan bij het onderwerp Zonnepanelen.
Daar lees je hoe je een aanvraag kunt indienen en wat er daarna gebeurt. Sunergetic beoordeelt vervolgens of jouw woning geschikt is voor zonnepanelen en maakt een persoonlijk maatwerkadvies.
De salderingsregeling is landelijke wetgeving. NabijWonen bepaalt deze regeling niet en heeft geen invloed op het stoppen of wijzigen daarvan.
NabijWonen volgt de ontwikkelingen. Als de informatie over zonnepanelen of salderen verandert, passen wij de informatie op onze website aan.
De zonnepanelen blijven hetzelfde werken. Je hoeft technisch niets aan te passen.
Wel kan het slim zijn om je stroomverbruik meer af te stemmen op de momenten waarop de zonnepanelen stroom opwekken. Denk bijvoorbeeld aan het overdag gebruiken van de wasmachine, vaatwasser of andere elektrische apparaten.
Dat hangt af van je eigen stroomverbruik, het aantal zonnepanelen, je energiecontract en de vergoeding die je energieleverancier betaalt voor teruggeleverde stroom.
In het algemeen geldt:
- stroom die je direct zelf gebruikt, hoef je niet van je energieleverancier te kopen;
- stroom die je teruglevert, kun je vanaf 2027 niet meer salderen;
- voor teruggeleverde stroom ontvang je nog wel een vergoeding van je energieleverancier;
- het wordt belangrijker om stroom te gebruiken op momenten dat je zonnepanelen stroom opwekken.
Moet ik mijn zonnepanelen anders gebruiken?
De zonnepanelen blijven hetzelfde werken. Je hoeft technisch niets aan te passen.
Wel kan het slim zijn om je stroomverbruik meer af te stemmen op de momenten waarop de zonnepanelen stroom opwekken. Denk bijvoorbeeld aan het overdag gebruiken van de wasmachine, vaatwasser of andere elektrische apparaten.
Zonnepanelen kunnen ook zonder salderingsregeling nog steeds interessant zijn.
Je bespaart vooral op stroom die je direct zelf gebruikt op het moment dat de zonnepanelen stroom opwekken. Die stroom hoef je dan niet van je energieleverancier te kopen.
Het wordt vanaf 2027 wel belangrijker om zoveel mogelijk van je eigen zonnestroom direct te gebruiken. Bijvoorbeeld door apparaten overdag te gebruiken wanneer de zon schijnt.
De salderingsregeling stopt vanaf 1 januari 2027.
Vanaf dat moment mag je teruggeleverde stroom niet meer wegstrepen tegen stroom die je later verbruikt. Je kunt stroom nog wel blijven terugleveren aan het elektriciteitsnet. Voor stroom die je teruglevert, krijg je een vergoeding van je energieleverancier. Tot 2030 moet deze vergoeding minimaal 50% van het kale leveringstarief zijn.
Salderen betekent dat je de stroom die je teruglevert aan het net mag verrekenen met de stroom die je later weer afneemt van je energieleverancier.
Voorbeeld: wek je overdag stroom op die je niet direct gebruikt? Dan lever je die stroom terug aan het net. Gebruik je later op de dag of in de avond stroom uit het net? Dan wordt dit nu nog met elkaar verrekend.
Heb je zonnepanelen? Dan gebruik je een deel van de opgewekte stroom direct in je woning. Stroom die je op dat moment niet gebruikt, lever je terug aan het elektriciteitsnet.
Met de salderingsregeling kun je teruggeleverde stroom nu nog verrekenen met stroom die je op een ander moment afneemt. De overheid heeft besloten dat de salderingsregeling stopt vanaf 1 januari 2027.