Servicekosten
Naast de huur betaal je servicekosten, voor extra diensten zoals schoonmaak, tuinonderhoud en elektra in de algemene ruimtes. De hoogte ervan hangt af van je woning. In flats zijn de kosten vaak hoger door de gedeelde voorzieningen, zoals liften en gemeenschappelijke ruimtes. Aan het einde van het jaar verrekenen we de servicekosten op basis van je daadwerkelijke verbruik.
Maandelijks betaal je een voorschot voor de servicekosten. Aan het einde van het jaar berekenen we je daadwerkelijke verbruik. Op basis hiervan ontvang je een afrekening waarin staat of je geld terugkrijgt of moet bijbetalen. Zijn de kosten sterk gestegen, dan wordt het voorschot voor het volgende jaar aangepast.
Die versturen we zoveel mogelijk uiterlijk op 30 juni, maar dat kan ook ietsjes later worden. Zodra de afrekening klaar is, laten we je dit weten en ontvang je het overzicht van de gemaakte kosten en de verrekening met je betaalde voorschot.
Het bedrag wordt overgemaakt naar het bij ons bekende rekeningnummer. In Mijn NabijWonen zie je welk rekeningnummer dit is. Heb je geen account, neem dan contact met ons op, zodat we kunnen checken welk rekeningnummer bij ons bekend is. Je kan ook een account aanmaken voor Mijn NabijWonen.
Let op: Heb je een huurachterstand, dan verrekenen we je teruggave met de achterstallige huur. Blijft daarna nog een bedrag over, dan maken we dat over naar het bekende rekeningnummer.
Je betaalt administratiekosten voor het opstellen, boeken en betalen van facturen en afrekeningen. Deze kosten zijn wettelijk toegestaan, ook bij een te late afrekening. De administratiekosten zijn:
- maximaal 1% over warmtelevering.
- maximaal 5% over overige kostenposten.
- het minimumbedrag aan administratiekosten is € 7,50 per woonruimte, met een maximum van € 75.
Omdat we één keer per jaar de afrekening van onze leveranciers krijgen. Op basis daarvan berekenen we de servicekosten voor dat jaar en stellen we jouw afrekening van de servicekosten op.
De afrekening ontvang je uiterlijk voor 1 juli het daaropvolgende jaar.
Nee, we maken de uitbetaling over naar het rekeningnummer dat bij ons bekend is. Als een organisatie je huur betaalt, krijgt die organisatie ook de uitbetaling. Betaal je de huur zelf, dan maken we het bedrag naar jouw rekening over. In Mijn NabijWonen zie je welk rekeningnummer bij ons bekend is.
Stookkosten zijn de kosten voor het verwarmen van je woning. Net als bij de servicekosten betaal je hiervoor een voorschot. Aan het einde van het jaar verrekenen we het voorschot met je daadwerkelijke verbruik. Afhankelijk van hoeveel gas of warmte je hebt verbruikt, krijg je geld terug of betaal je bij.
Dat vind je terug op je huurspecificatie. Hierop staat een overzicht van wat je maandelijks betaalt aan huur en servicekosten. Heb je vragen over de specificatie of de servicekosten, neem dan contact met ons op. Je kunt je huur ook terugvinden in het klantportaal.
Neem dan contact met ons op voor uitleg of om bezwaar te maken. Samen kijken we naar de kosten en de afrekening om te zien waar het verschil zit. Kom je met ons er niet uit, schakel dan de Huurcommissie in.