Gas, water en elektra
In sommige woningen zitten de kosten voor gas, water en elektra in de huurprijs. Dit hangt af van het type woning dat je huurt. Controleer je huurovereenkomst om te zien wat voor jouw woning geldt.
Controleer eerst of dit probleem bij één kraan of bij meerdere kranen in je woning voorkomt. Als je geen warm water hebt, kan dit wijzen op een storing in de ketel. Heb je ook geen koud water? Controleer of in je buurt onderhoudswerkzaamheden zijn, via Vitens.
Kijk met de stekkertest in welk elektrisch apparaat je kortsluiting hebt. Hieronder leggen we uit hoe je de stekkertest/proef doet.
- Ga naar de meterkast en zet alle groepen uit. Heb je zekeringen of stoppen? Haal ze eruit.
- Haal alle stekkers uit de stopcontacten en zet alle lampen uit. Vergeet niet de stekkers en lampen in de tuin, schuur of berging.
- Ga terug naar de meterkast en zet alle groepen en aardlekschakelaars weer aan. Heb je zekeringen of stoppen? Plaats ze weer terug.
- Steek één voor één de stekkers terug in de stopcontacten en zet de elektrische apparaten aan. Doe dit voor elk apparaat apart en wacht tot het apparaat werkt. Zet ook de lampen één voor één aan.
- Controleer wat er gebeurt:
- Valt de stroom uit wanneer je een stekker in het stopcontact doet of een apparaat aanzet? Dan is dat apparaat waarschijnlijk kapot. Laat het repareren of vervang het.
Die worden beheerd door Stedin. Neem voor storingen of onderhoud aan de meters contact op met de klantenservice van Stedin.
Meestal zit de watermeter in je meterkast of kruipruimte. Bij eengezinswoningen vind je de watermeter vaak in de kruipruimte. In sommige flatgebouwen kan je de meterkast openen met de algemene voordeursleutel. Om de waterstand door te geven, gebruik je de QR-code die je van waterbedrijf Vitens ontvangt. Scan deze code met je telefoon en geef via de website van Vitens de waterstand door. Voor woningen, waar de meters niet toegankelijk zijn voor huurders, neemt de wijkbeheerder de waterstand op.
Heb je minder dan vier groepen in je meterkast neem dan contact op met NabijWonen om een extra groep te laten bijplaatsen. Heb je al vier groepen en wil je er meer, schakel dan zelf een elektricien in. De kosten hiervan zijn voor jouw rekening. Vraag wel eerst toestemming aan NabijWonen.
Daarvoor is nodig dat je eerst – via onze website – een aanvraag doet voor een aanpassing in de woning. Gebruik hiervoor dit formulier. De kosten voor de overstap zijn voor jouw rekening. Controleer of je groepenkast geschikt is voor elektrisch koken, want je hebt een dubbele groep nodig.
Direct naar
Dan kán er een gaslek zijn. Open alle ramen en deuren, zet geen elektrische apparaten aan of uit, sluit de hoofdgaskraan af en verlaat de woning. Bel daarna meteen het landelijke storingsnummer 0800-9009.
Energie bespaar je op meerdere manieren. Stel de radiatoren goed in, hang de gordijnen niet voor de radiatoren en ventileer de kamers. Zet een uur voor het slapen gaan of bij vertrek de thermostaat lager en verwarm geen kamers die je niet gebruikt. Kijk voor meer tips op Milieu Centraal.
Je betaalt voor het stroomverbruik in de algemene ruimtes van het gebouw. Denk bijvoorbeeld aan de verlichting in portiek, galerij, berging of achterpad, en voor de stroom die nodig is voor de liften. Je betaalt alleen voor de ruimtes waarvan jij gebruik maakt. Heb je bijvoorbeeld geen berging, dan betaal je hiervoor geen stroom. Woon je op de begane grond, dan betaal je niet voor het stroomverbruik van de lift.
Ja, Stedin gaat over de gas- en elektrameter in je woning en mag een slimme meter plaatsen zonder toestemming van NabijWonen.
Dat kan komen door onderhoudswerkzaamheden van waterbedrijf Vitens. Bij bruin water is er ook vaak een lagere waterdruk. Op de website Waterstoringen zie je of er onderhoud is in je wijk.
Wat te doen?
- Draai de kraan dicht. Meestal loopt de leiding door werkzaamheden tijdelijk vol met bruin water.
- Zet de kraan na een paar uur weer open.
- Laat het water tien minuten flink doorstromen tot de bruine kleur is verdwenen.
- Verdwijnt het bruine water niet? Neem dan contact op met Vitens via het gratis storingsnummer (0800) 03 59. Dit nummer is 24/7 bereikbaar.