>>>>>>>>> Hemelvaartsdag - donderdag 29 mei en vrijdag 30 mei - is ons kantoor gesloten<<<<<<

LET OP: Nepcontroleurs actief voor rookmelders! Bedrijven die wij inhuren kondigen bezoek altijd vooraf aan. VRAAG OM LEGITIMATIE —onze medewerkers dragen bedrijfskleding en kunnen zich identificeren. Twijfel je? Neem contact met ons op!

De reparatielijn is op werkdagen geopend tussen 9.00 - 12.00 uur. Digitaal kan een reparatieverzoek 24/7 worden ingediend.

Lees Voor
NabijWonen logo
  • Ik huur
  • Ik zoek
  • Vraag & antwoord
  • NabijWonen
    • Nieuws
    • Projecten
    • Werken bij NabijWonen
  • Contact
  • Mijn NabijWonen
Nabijwonen telefoonnummer
Home > Ik huur > Fijn wonen > Overlast

Overlast

Soms wonen we dicht op elkaar. Je hoort misschien een deur dichtgaan, muziek van de buren, klusgeluiden of een blaffende hond. Verschillen in hoe mensen wonen, kunnen irritaties veroorzaken. Maar je kan een kind niet verbieden om de trap op te rennen of je buurvrouw om een kruidig gerecht te koken. Dit zijn normale leefsituaties. Daar kan je soms last van hebben, maar het is geen overlast die de politie of NabijWonen kan oplossen. Het is belangrijk om daarover met je buren in gesprek te gaan.

Er is pas sprake van overlast als je ernstige, langdurige en herhaalde hinder ondervindt van bewoners in je woonomgeving. We spreken ook pas van overlast als meerdere omwonenden het ervaren.

Wat kan je doen bij (over-)last van je buren?

Stap 1: Praat met je buren
Als je last hebt van je buren kan een gesprek al veel oplossen. Vaak is iemand zich er niet van bewust dat de ander overlast ervaart. Door over het probleem te praten, kan je met elkaar een oplossing vinden.

Tips voor zo’n gesprek:
• Wacht niet te lang en ga niet boos het gesprek aan.
• Maak een afspraak op een moment dat ook voor je buren goed uitkomt.
• Bereid je goed voor en vertel waar en wanneer je last hebt.
• Luister naar de uitleg van je buren en probeer hun situatie te begrijpen.
• Vraag of zij misschien ook last van jou hebben.
• Zoek samen naar oplossingen en maak afspraken.
Meer tips vind je op problemenmetjeburen.nl of overlastadvies.nl.

Stap 2: Buurtbemiddeling
Lukt het niet om er samen uit te komen? Neem dan contact op met Buurtbemiddeling. Deze organisatie helpt jou en je buren om samen een goede oplossing te vinden.

Buurtbemiddeling is gratis. Je kan een situatie aanmelden, een afspraak maken, advies vragen of telefonisch contact opnemen.

Buurtbemiddeling Utrechtse Heuvelrug
033-469 2420
buurtbemiddeling@welzin.nl

Buurtbemiddeling Wijk bij Duurstede
0343-473070
buurtbemiddeling@stichting-binding.nl

Buurtbemiddeling Zeist
0343-473070
buurtbemiddeling@meanderomnium.nl

Stap 3: Hulp van NabijWonen
Je kunt ons om hulp vragen als:
• je geprobeerd hebt met je buren te praten.
• Buurtbemiddeling geen resultaat heeft opgeleverd.
• de buren de afspraken met Buurtbemiddeling niet nakomen.

Gebruik dit formulier om overlast te melden.

Stap 4: Juridische stappen

Houdt de overlast aan, dan kan NabijWonen een juridische procedure starten om het huurcontract van de veroorzaker te beëindigen. Dan moeten er wel duidelijke bewijzen zijn van ernstige en structurele overlast.

We leggen het dossier voor aan een advocaat die beoordeelt of een procedure haalbaar is. Pas als deze akkoord gaat, wordt de procedure gestart. Bedenk wel dat een juridische procedure lang duurt en de uitkomst onzeker is.


Nabijwonen logo

Boswijklaan 50 3941 ZN Doorn

linkedinyoutube
0343 – 53 60 80

0343 – 53 60 80

Ma t/m do 09:00 tot 16:00 uur
Vr 09:00 tot 12:00 uur
Telefonisch reparatieverzoeken
ma t/m vr 09.00 tot 12.00 uur

 

info@nabijwonen.nl

info@nabijwonen.nl

Stuur ons een e-mail of ons contactformulier


Ik huur

  • Onderhoud
  • Geldzaken
  • Huis & contract
  • Fijn wonen

Service & Contact

  • Storingsnummers
  • Vraag & antwoord
  • Contact

NabijWonen

  • Organisatie
  • Onze projecten
  • Werken bij
  • Nieuws

Snel naar

  • Mijn NabijWonen
  • Reparatie melden
  • Ik zoek
  • Prestatieafspraken
  • Onderhoud
  • Geldzaken
  • Huis & contract
  • Fijn wonen
  • Storingsnummers
  • Vraag & antwoord
  • Contact
  • Organisatie
  • Onze projecten
  • Werken bij
  • Nieuws
  • Mijn NabijWonen
  • Reparatie melden
  • Ik zoek
  • Prestatieafspraken
linkedinyoutube
Cookieverklaring Privacyreglement Heb je een klacht?

© NabijWonen 2025

  • Ik huur
  • Ik zoek
  • Vraag & antwoord
  • NabijWonen
    • Nieuws
    • Projecten
    • Werken bij NabijWonen
  • Contact
  • Mijn NabijWonen
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.OkPrivacybeleid